Wciąż słyszymy od producentów samochodów, że prąd to najlepsza alternatywa do paliw pochodzenia ropy naftowej źródło energii.  Jasne, pod warunkiem, że ktoś poda fakty i zalety, wspomni o wadach. Tymczasem sytuacja wygląda tak, że w Polsce nie ma alternatywy dla węgla, więc w jaki sposób przekonać konsumentów do zakupu drogiego i elektrycznego następcy "ropniaka"?

Kiedy obejrzymy wybór marek i rozwiązań dostępnych na polskim rynku może obiektywnie spojrzymy na problem. Od lat 70-tych produkowane w Mielcu meleksy mają się całkiem dobrze, ale życie, a nie fantazja zmuszą nas do pokonywania znacznie większych ilości kilometrów niż 30. Wśród prawdziwych elektrycznych nowinek sprzed 6 lat w kraju można było podziwiać wyczyny Mitsubishi (i-MiVE), Citroena (C-Zero) i Peugeota (i-On) , które przy cenie ponad 170 tys. zł nie były w stanie zadomowić się nawet na krótko. W 2013 r. te auta kosztowały odpowiednio 112 tys. zł, 45 tys. zł i 121 tys. zł, przy zasięgu 120 km, średnim komforcie jazdy, dzięki twardemu zawieszeniu, z małymi bagażnikami  i marnej jakości plastikowym wykończeniom auta nie zachwycają. Tradycyjny samochód to szybkie tankowanie i nieograniczone przestrzenie do pokonania, w przypadku aut elektrycznych "tankować" trzeba nawet co kilka godzin aby pokonać 120 km. Czy trafia do nas argument, że średnio każdy kierowca w Europie pokonuje dziennie 50 km? Nie bardzo, bo przecież chodzi o to, co mogę, ale o to co mógłbym chcieć.. Rozsądek nie zawsze zabiera głos. Nawet zwiększenie zasięgu do 160 km przez pełnowymiarowego Peugeota Fluence Z.E. o długości 4,7 m, o prędkości maksymalnej 135 km/h nie przysporzyło mu klientów. Być może czynnikiem zdecydowanie odstraszającym jest czas ładowania: 6- 9  godzin w stacji szybkiego ładowania, a 10-12 godzin z domowego gniazdka. Do tej pory najpopularniejszym autem elektrycznym w Europie jest Nissan Leaf o zasięgu 200 km, przy cenie 126 tys. zł, ale w Polsce tego egzemplarza ze świecą szukać. Niebawem na europejskich salonach ma się pojawić Ford Focus w wersji elektrycznej., o zasięgu 132 km, prędkości maksymalne 150km/h, baterie ładują się w 3-4 godziny z gniazdka 230 V, jedyna różnica między wersją spalinową, a elektryczną to fakt, że tej drugiej niemal nie ma bagażnika. Jest także taki cudo jak Renault Twizy - mariaż samochodu z motocyklem, posiadający kosmiczny design i 4 koła, mimo, że ma tylko 2 miejsca ustawione jedno za drugim. Po tych wszystkich próbach zelektryfikowania świata samochodów trudni nie być sceptycznym wobec przyszłości takich rozwiązań. Ale może ulgi podatkowe, zachęty, różnego rodzaju korzyści w postaci np. darmowego parkowania czy prawa wjazdu do ścisłych centrów wielkich miast poszerzą rynek aut elektrycznych a tym samym zachęcę producentów do prac nad ich wydajnością, wielkością i tymi atrybutami, do których przyzwyczaiły nas auta tradycyjne.

Wyróżnienia

 

Projekt

Budowa i wdrożenie prototypu systemu bezpieczeństwa przestrzeni publicznej "SM4Public"
Projekt: POIG.01.04.00-32-244/13,
Wartość projektu: 12.936.684,77 zł,
Udział Unii Europejskiej: 6.528.823,81 zł
,
Okres realizacji: 06.2014-10.2015

Innowacyjna gospodarka - logotyp
Unia Europejska logotyp

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki

 

 

Konkursy

  • 2015.05.08 - Zakończył się konkurs 1/2015 2015-05-08 00:04:30

    Konkurs zakończył się 08.05.2015. Obecnie trwa postępowanie w celu podjęcia decyzji o wyborze...

    Czytaj więcej...

  • 2015.04.20 - KONKURS 1/2015 2015-04-20 00:00:10

    W chwili obecnej Smart Monitor sp. z o.o., w drodze konkursu, planuje wyłonić Audytora zgodnie z...

    Czytaj więcej...

Aktualności

  • Upewnij się, że twój smartfon jest bezpieczny 2015-04-27 11:01:11

    Pewnie można polegać na tym, że strategia BYOD (bring your own device) może zminimalizować ryzyko...

    Czytaj więcej...

  • Bezpieczeństwo w standardzie 2015-03-30 11:02:10

    Ostatnie statystyki FBI pokazują, że liczba przestępstw włamań do domów była w 2014 r. najniższa...

    Czytaj więcej...

Skontaktuj się z nami

Smart Monitor sp. z o.o.
ul. Cyfrowa 6
71-441 Szczecin
KRS 0000364680
REGON 320892663
NIP 8513130083
FAX +48 91 85 22 110
email: biuro@smartmonitor.pl


© Copyright 2010-2018 Smart Monitor sp. z o.o. w upadłości
wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy, pod numerem KRS 0000364680, kapitał zakładowy 200.000 zł (w całości wpłacony) z siedzibą w Poznaniu, 60-535, ul. Polna3/5, REGON 320892663, NIP 8513130083